Tilbage til forside
Søg
Log ind
Om PL
Persondatabeskyttelse
Fordele
Mit Hus
Presse
Kontakt
Bliv medlem
Udgivet den 28. September 2010

Presse, 9. september 2010

Private fællesveje og kasketter

Desværre må vi notere os, at der ingen som helst politisk vilje er, til at afskaffe begrebet private fællesveje. Men ligesom at historiske personer advarede om, at Karthago burde ødelægges, så vil PL advare mod situationen med kommunernes mange ”kasketter” på dette område.
Lovgivningsmæssigt har man sat kommunerne til at være myndighed for disse veje, men samtidig har kommunerne en direkte økonomisk interesse, idet de slunkne kommunekasser kan ”spares” for mange millioner kroner ved at overføre disse veje til private. Og det rigtigt ”smarte” – set fra kommunernes side – er, at ingen kan påklage kommunens beslutninger. Der er derfor dømt ”tag-selv-bord” for kommunen.

Tankeeksperiment haves - kontrolorgan søges

Da PL må notere sig, at der ikke er mulighed for helt at slette begrebet ”private fællesveje”, så må PL insistere på, at der føres kontrol med, at det ikke er kommunekasserne, der er bestemmende for vejmyndighedens virksomhed.
Vi skal ikke undlade at påpege en mulig, grov udnyttelse af borgerne, som det reelt står kommunerne frit for at benytte, lad os derfor lave følgende tankeeksperiment.
Kommunen nedklassificerer sine udslidte veje til at være private fællesveje. Kommunen har ikke pligt til at genoprette disse inden de overdrages til borgerne. Borgerne er således forpligtet til at overtage vejene i den stand som de nu måtte være i. Herefter udsteder vejmyndigheden (altså kommunen) påbud om at vejene skal istandsættes. Borgerne har ikke haft lejlighed til at lave løbende opsparing til vejvedligeholdelse og må derfor optage lån i pengeinstitutter for at kunne bekoste dette pålæg. Efter at vejene er istandsat giver kommunen så meddelelse om, at den/de pågældende veje alligevel skal være offentlige veje. Dette betyder således, at borgerne skal fortsætte med at afbetale på de lån, som de måtte optage for at istandsætte vejene, men ”gevinsten” er kort sagt snuppet af kommunen. Går det helt galt finder kommunen ud af at lave parkeringsforanstaltninger i området. Altså op med parkometre og ind med betaling for beboerlicenser. Så kan borgerne også få lov til at betale ekstra for at parkere på den vej, som de lige har bekostet istandsættelsen af.

Ulovligt? Nej.

Utænkeligt? Her ville vi også gerne kunne svare ”Nej”, men det kan vi ikke.

 

Udgivet i Presse Arkiv
Parcelhusejernes Landsforening · Kirke Værløsevej 24, 1.C, 3500 Værløse · Tlf. 70 20 19 77 (9-15) · sekretariat@parcelhus.dk
Popup loading content
LOADING...
LOADING...